Betydeligt flere danskere dør eller kommer til skade i trafikken, når solen bager ned, end når sneen falder fra himlen.
Det skyldes blandt andet, at vi lader foden trykke lidt mere på speederen i det dejlige sommervejr.
Men hvis en uventet forhindring dukker op på vejen, kan den øgede fart være udslagsgivende, da der skal flere meter asfalt til, før bilen har bremset op.
Netop offentliggjorte tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at flest bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i trafikken om sommeren.
Færre kommer til skade om vinteren
Rådet har udarbejdet en oversigt over dræbte og alvorligt tilskadekommende i perioden 2008-2012. Tallene viser, at færrest bliver dræbt om vinteren, og det er der en naturlig forklaring på, mener Søren Ørsted Pedersen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
»Når der om vinteren er sne og is på vejene, så sætter vi automatisk farten ned. Det betyder, at vi ofte slipper med buler i bilerne. Men om sommeren kører vi hurtigere, og det betyder, at skaderne bliver voldsommere, når ulykkerne sker«, skriver han i en pressemeddelelse.
Vinteren står for 20 procent af årets dræbte og tilskadekommende.
Alkohol og varme spiller også ind
Alkohol er også en af synderne, som spiller fatalt ind i sommerperioden, vurderer Rådet for Sikker Trafik. Fester og impulsiv sommerhygge, hvor der ikke er aftalt, hvem der skal køre hjem, betyder, at flere sætter sig bag rattet med alkohol i blodet.
Sommerheden er dog også med til at skabe større risiko for ulykker, skriver rådet. Temperaturen i en bil kan runde 80 grader, hvis den står parkeret i solen. En godt ophedet bil gør føreren sløv, træt og uopmærksom, hvilket forøger risikoen for en ulykke, fortæller rådet.
Rådet for Sikker Trafik opfordrer derfor folk til at tænke sig godt om, når de skal ud at køre.
»Når det er varmt, er det vigtigt at drikke rigeligt med vand og holde mange pauser, hvis man skal ud at køre langt. Hvis man er træt og sløv, så hold ind til siden og nyd en pause på et kvarter, hvor man lige får hvilet hjernen«, siger Søren Ørsted Pedersen i pressemeddelelsen.
Kilde: Politiken