Det lune vejr har fået flere motionscyklister ud på vejene, men ikke alle kører lige pænt. Derfor skærper politiet nu opmærksomheden mod cyklisterne.
Motionscyklisterne boomer
Motionscykling på racercykel har boomet de senere år, og det kan mærkes på de danske landeveje. Da FDM, Danmarks Cykle Union og flere andre organisationer for et par måneder siden kortlagde mængden af ”vejvrede” på de danske landeveje, svarede 67 procent af de i alt cirka 3.000 adspurgte, at antallet af konflikter mellem bilister og motionscyklister i trafikken er stigende.
En af de situationer, der især fremkalder irritation blandt bilisterne er, når en større gruppe af cyklister kører ved siden af hinanden og dermed spærrer vejen for bagvedkørende cyklister. Noget andet er, at racercyklerne sjældent er forsynet med reflekser, lygter og ringeklokker, som loven foreskriver, men det kommer der fokus på nu.
– Vi vil ikke blive ved med at finde os i det – og derfor sætter vi ind mod det. Motionscyklisterne vil blive tjekket i alle ender og kanter, og de vil blive skrevet for de overtrædelser, der er, fortæller Henrik Suhr, politimand og pressekoordinator hos Nordsjællands Politi, til Radio24syv.
Man skal opføre sig ordentligt, når man færdes i trafikken
Der er ingen tvivl om, at kombinationen af bilister og større grupper af cyklister kan skabe farlige situationer i trafikken med potentielle trafikuheld til følge.
Henrik Suhr fra Nordsjællands Politi forklarer videre til Radio24syv, at han er bekendt med flere tilfælde, hvor bilister har trådt over grænsen ved at sprøjte med sprinklervæske, køre alt for tæt på eller råbe ud af vinduerne.
– Dem kommer vi også efter. Det duer ikke. Man skal give cyklisterne plads. Det er gensidigt, at man skal opføre sig ordentlig, når man færdes i trafikken, siger Henrik Suhr til radiokanalen.
Hos Danmarks Cykle Union vil man iværksætte en kampagne overfor cyklisterne, som skal lære at trække ind til siden og lade bilerne komme forbi. Projektleder i Danmarks Cykle Union, Brian Samuelsson, erkender dog, at det bliver svært at få budskabet ud til alle motionscyklisterne.
– Problemet er, at kun omkring 30.000 af dem, der cykler, er organiseret i klubber, og det gør, at der er mange, som det er svært for os at nå, siger Brian Samuelsson til Radio24syv.
Tre gode råd hvis du kommer til skade i trafikken
– Erstatningsretlig er der ingen tvivl om, at bilens ansvarsforsikring vil blive ansvarlig for en skade, som en cyklist pådrager sig, næsten uanset hvor ”dumt” den pågældende cyklist opfører sig i trafikken. Der skal nemlig en meget stor portion egen skyld til, før cyklisten endog får nedsat sin erstatning. Cyklisten kan dog omvendt blive erstatningsansvarlig overfor bilisten, hvis cyklistens adfærd medfører, at bilisten kører galt og vedkommende bilist derved kommer til skade, lyder det fra ERSTATNINGSGRUPPEN, der desuden har disse tre råd til dig, hvis du som motionscyklist eller bilist kommer til skade i trafikken;
- Tag til din egen læge eller på skadestuen hurtigst muligt
- Sørg for at sikre dig navn på eventuelle vidner
- Anmeld skaden til alle relevante forsikringsselskaber